!
راه حل دو دولتی ادامه اشغالگری است
ایلان پاپه - ۲۰۱۷

با وجود تمام فاجعه‌‌آفرینی‌های اسرائیل، بسیاری دولت‌های بزرگ جهان و منطقه هنوز راه حل را در طرح دو دولت در سرزمین فلسطین می‌بینند. غیر از کشورهای غربی، در منطقه ترکیه و عربستان و در جهان چین و روسیه از مهم‌ترین کشورهایی‌اند که صراحتاً یا تلویحاً مدافع طرح دو دولت هستند. ایلان پاپه، مورخ اسرائیلی در این ویدئو از وجود یک ژنتیک اشغالگر در ماهیت اسرائیل یاد می‌کند که ربطی به جناح راست و چپ در اسرائیل ندارد. او راه حل دو دولت را مانند جسم بی‌جانی می‌داند که هیچگاه نمی‌تواند مشکل فلسطین را حل کند. شکلی از استعمار وطن‌گزین در طبیعت صهیونیسم وجود دارد که طرح دو دولت حتی ذره‌ای آن را تهدید نمی‌کند، اگر به سود آن نباشد؛ همانطور که امروز کرانه باختری پر از وطن‌گزین‌های یهودی است و سربازان اسرائیلی تقریباً بر سراسر کرانه تسلط دارند. در واقع مطرح کردن ایده دو دولت به عنوان راه حل قضیه‌ی فلسطین نوعی شانه خالی کردن از مسئولیت سخت آزادسازی فلسطین از اشغالگری فزاینده و نوعی جواز تداوم غصب سرزمین است. «وطن‌گزین» ترجمه کلمه settler در انگلیسی و مستوطن در عربی است که گاه آن را «شهرک‌نشین» می‌خوانند.



تعداد بازدید : 310
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
ویدئو رسانه سیمافکر، وب سایتی است که از سال ۹۲ تا کنون فعالیت خود را در زمینه فرهنگ، سیاست و علوم انسانی به صورت انتشار ویدئو فیلم، آغاز کرده است. رسالت حقیقی سیمافکر تلاش برای بازگشایی امکان گفت و گو در فضای فکری ایرانِ امروز است.
سردبیر: محمدرضا علی‌حسینی شورای سردبیری: اباصالح تقی‌زاده طبری، سیدباقر نبوی ثالث، سیدمحمد سیدمحسنی، محمد فیضی ارتباط با ما
تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز سینمایی امروز می‌باشد