!
مردم خسته‌اند؟!
بخشی است از سخنان محمد جواد ظریف - نشست مسئله فلسطین از دیدگاه حقوق بین‌الملل - ۱۶ آبان ۱۴۰۲.

صحنه منازعه طوفان‌الاقصی نیروی مبارزه جریان مقاومت در منطقه علیه اسرائیل را به نقطه تعیین‌کننده و مهمی کشانید. مقاومتی که نه با گفتاری تصنعی، بلکه با هزینه‌ها و کنش‌های بسیار در طول سالیان توانست جغرافیای خاورمیانه را از سیطره کامل آمریکا و اسرائیل به نفع مقاومت دگرگون کند. اینجا محمدجواد ظریف مشغول مرورکردن داستانی است که سالیان گذشته، نقش مهمی در شکل‌دهی به میدان سیاست ایران داشته است. ظریف همچنان مدعی است؛ می‌شود در مناسبات سیاسی تغییر ایجاد کرد، بدون آنکه وارد هیچ منازعه‌ای شد. ظریف می‌گوید: فرایندهای بین‌المللی‌‌ای وجود دارند که خودبه‌خود و فارغ از عمل سیاسی‌ و مبارزه‌ای که ما می‌کنیم، خواسته‌ی ما-که مطابق حق است- را محقق خواهند کرد. بنابراین منزوی ساختن اسرائیل در دیدگاه او از طریق منزوی ساختن چهره بین‌المللی آن ممکن است. دفاع از حقی که ظریف از آن سخن می‌گوید تاوانی نخواهد داشت. چنین موضعی ظریف را نهایتا به این کشانده که بگوید مردم ایران از هرنوع هزینه‌تراشی سیاست ایران در قبال مسئله فلسطین خسته شده‌اند. گویا مردم و دولت موجودیت‌هایی مستقل از یکدیگرند و صرفا گاهی با هم بده بستان‌هایی دارند. جریانی که اکنون ظریف نماینده آن است، از پس سالها حضور موثر در سیاست ایران حتی هنوز نمی‌گوید و نمی‌پذیرد که؛ بدون مبارزه و تاوان، نه مردم و نه دولت نمی‌تواند وجود داشته باشد. همچنین بدون تاوان و هزینه حقیقی نه تنها دفاع از حق غیر ممکن است، بلکه هیچ عهد و میثاقی دوام نمی‌یابد. فیلم بخشی است از سخنان محمد جواد ظریف در نشست [مسئله فلسطین از دیدگاه حقوق بین‌الملل با تاکید بر تحولات اخیر] در تاریخ 16 آبان 1402.



تعداد بازدید : 29
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
ویدئو رسانه سیمافکر، وب سایتی است که از سال ۹۲ تا کنون فعالیت خود را در زمینه فرهنگ، سیاست و علوم انسانی به صورت انتشار ویدئو فیلم، آغاز کرده است. رسالت حقیقی سیمافکر تلاش برای بازگشایی امکان گفت و گو در فضای فکری ایرانِ امروز است.
سردبیر: محمدرضا علی‌حسینی شورای سردبیری: اباصالح تقی‌زاده طبری، سیدباقر نبوی ثالث، سیدمحمد سیدمحسنی، محمد فیضی ارتباط با ما
تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز سینمایی امروز می‌باشد