!
فریب همسایگی
سخنرانی مصطفی مصلح‌زاده سفیر سابق ایران در اردن در نشست هوشمندی در سیاست همسایگی - آبان ۱۴۰۲

«سیاست همسایگی»، راهی بود که دولت سیزدهم را برای طرح مذاکره و آشتی با عربستان طی کرد. راهی که گویا بنا داشت بیش از توجه به جغرافیای سیاسی و بازیگریِ مؤثر در منطقه، به جغرافیای طبیعی توجه کند. 
توجه به تلاش آمریکا برای تثبیت موقعیت خود در منطقه خاورمیانه به ما خواهد گفت چنین سودایی، یعنی روابط سیاسی با همسایگان به جهت کسب منافع سیاسی و اقتصادی، نمی‌تواند به آسانی طی شود. 
آمریکا اگرچه اجازه پیش‌برد چنین سیاستی را به ایران نمی‌دهد، اما از به وجودآمدن چنین صحنه‌ای نیز نمی‌تواند بیمناک باشد.سخنان مصطفی مصلح‌زاده سفیر سابق ایران در اردن، تذکری درباره این مسئله است. او می‌گوید ایران بزرگترین بازیگر استراتژیک در برابر طرح آمریکایی در منطقه است و عربستان فقط یک بازیگر ژئوپولتیک در طرح آمریکایی. بنابراین مصلح‌زاده اشاره می‌کند روابط ما با همسایگان مادامی که بدون توجه به طرح استراتژیک ایران در منطقه باشد، خطاست.



تعداد بازدید : 508
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
ویدئو رسانه سیمافکر، وب سایتی است که از سال ۹۲ تا کنون فعالیت خود را در زمینه فرهنگ، سیاست و علوم انسانی به صورت انتشار ویدئو فیلم، آغاز کرده است. رسالت حقیقی سیمافکر تلاش برای بازگشایی امکان گفت و گو در فضای فکری ایرانِ امروز است.
سردبیر: محمدرضا علی‌حسینی شورای سردبیری: اباصالح تقی‌زاده طبری، سیدباقر نبوی ثالث، سیدمحمد سیدمحسنی، محمد فیضی ارتباط با ما
تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز سینمایی امروز می‌باشد