!
فهم تحولات امروز جهان در امتداد جغرافیای سیاسی قرن نوزدهم
سخنرانی حسین آبادیان - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ بهمن ۱۴۰۲

رد تاریخ و جغرافیا بر تن اقتصاد

حسین آبادیان - بهمن ۱۴۰۲

برای به‌سامان‌شدن اوضاع اقتصادی ایران، دائما الگوهایی آزموده‌شده از شیوه‌ی پیشرفت یا توسعه‌ی دیگر کشورها، پیش نهاده می‌شود. در این میان خصوصا تجربه‌ی کشورهای شرق آسیا، بیش‌تر مدنظر قرار می‌گیرد.
چنین توصیه‌هایی غالبا دربرگیرنده‌ی دستورالعمل‌هایی برای هر واحد دولت‌ملت‌ است که باید به صورت جداگانه پیاده شود. چنین چشم‌اندازی عموما مایه‌ی فراموشی سویه‌ی جهانی‌تاریخی مناسبات کنونی می‌شود و مسئله‌ی روابط قدرت را پنهان می‌کند.
حسین آبادیان در اینجا توضیح می‌دهد که چگونه طرحی از جهان که از اروپا و آمریکای مدرن سر بر آورد، منجر به شکل‌گیری جغرافیای کنونی جهان شد و فرصت‌های سیاسی و اقتصادی خاص خود را پدید آورد. پیش رفتن در این جهان، یا در مدار قدرت‌های حاکم خواهد بود یا افقی خلاف آن را پی می‌گیرد؛ اینگونه است که موقعیت سیاسی و اقتصادی کشورها شکل می‌یابد.



تعداد بازدید : 686
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
ویدئو رسانه سیمافکر، وب سایتی است که از سال ۹۲ تا کنون فعالیت خود را در زمینه فرهنگ، سیاست و علوم انسانی به صورت انتشار ویدئو فیلم، آغاز کرده است. رسالت حقیقی سیمافکر تلاش برای بازگشایی امکان گفت و گو در فضای فکری ایرانِ امروز است.
سردبیر: محمدرضا علی‌حسینی شورای سردبیری: اباصالح تقی‌زاده طبری، سیدباقر نبوی ثالث، سیدمحمد سیدمحسنی، محمد فیضی ارتباط با ما
تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز سینمایی امروز می‌باشد