!
رویای استارتاپ
گفت‌وگوی سیمافکر با احسان تکلو - شهریور ۱۴۰۲

تکیه‌ی اقتصاد و صنعت بر فناوری و دانش، راهی به سوی پیشرفت می‌گشاید. اما همواره پیوند میان صنعت و فناوری پیوندی مطلقاً سیاسی است. فناوری نفت شیل آمریکا در نزاع میان چین و آمریکا و تصمیم آمریکا در خصوص خاورمیانه خلق می‌شود. این یعنی بدون خلق سیاست نمی‌توان به دانش و فناوری رسید و با آن اقتصاد را به پیش برد.
از سالیان گذشته ایده اقتصاد دانش‌بنیان در ایران، به عنوان طرحی برای پیشرفت کشور مطرح شد؛ اما دیری نپایید که گفتار «استارتاپ» به عنوان مسیری که چنین اقتصادی را ممکن می‌کند پی گرفته شد. 
ایده‌های استارتاپی عمدتاً گونه‌هایی نوآوری در خدمات‌اند که بر اقتصاد دیجیتال تکیه دارند. همینجاست مسیر نوآوری از اختراع و خلق فناوری جدا می‌شود؛ بدین سبب استارتاپ نه تنها دانش‌بنیان نیست که سیاسی هم نیست.گفتگوی سیمافکر با احسان تکلو درباره‌ی سرگذشت استارتاپ در ایران است. او از همین خلط معنایی شکل گرفته بین «استارتاپ» و «دانش‌بنیان» در ایران شروع می‌کند. 
تکلو در این گفت‌وگو نمایشی‌بودن گفتار استارتاپ را مقارن نمایشی‌بودن سیاست در ایران می‌داند و اشاره می‌کند چگونه سیاست‌مداران ما در سیاست‌های استارتاپی، این پدیده را به طور کلی خصلتی غیرسیاسی بخشیده‌اند. 



تعداد بازدید : 511
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
عناوین پیشنهادی :


بارگذاری بیشتر
ویدئو رسانه سیمافکر، وب سایتی است که از سال ۹۲ تا کنون فعالیت خود را در زمینه فرهنگ، سیاست و علوم انسانی به صورت انتشار ویدئو فیلم، آغاز کرده است. رسالت حقیقی سیمافکر تلاش برای بازگشایی امکان گفت و گو در فضای فکری ایرانِ امروز است.
سردبیر: محمدرضا علی‌حسینی شورای سردبیری: اباصالح تقی‌زاده طبری، سیدباقر نبوی ثالث، سیدمحمد سیدمحسنی، محمد فیضی ارتباط با ما
تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز سینمایی امروز می‌باشد