!
مطهری؛ زمانه و مسئولیت
گفت‌وگوی اختصاصی سیمافکر با سیدجواد میری - اردیبهشت ۱۴۰۱

بیش از چهار دهه از شهادت مرتضی مطهری می‌گذرد. در این چهار دهه، تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا آرا و آثار او به‌عنوان چهارچوب اندیشه اسلامی و پاسخ‌گوی نیازهای زمان معرفی شود. چاپ مکرر آثار وی با حمایت نهادهای حاکمیتی و برگزاری دوره‌ها و همایش‌ها و مسابقات مختلف، بخشی از این تلاش‌هاست. با همه این‌ها، به‌نظر می‌رسد شخصیت و سلوک فکری وی و نحوه مواجهه و طرح پرسش او به‌عنوان یک اندیشمند اسلامی از زمانه، نتوانسته به‌شکل نیرومندی ادامه پیدا کند. گویی او یک بار برای همیشه به جای همه ما اندیشیده و پرسش‌های ما را از پیش در آثارش پاسخ گفته است! و گویی آثار شهید مطهری ما را حتی از شخصیت و مسیر فکری اش بی‌نیاز می‌کند!
این گفتگو با این مقدمه آغاز و با پرسش از ویژگی‌هایی که به مطهری امکان چنین مواجهه‌ای با زمانه می‌دهد و عواملی که مانع تداوم این مسیر بعد از شهادت وی شد، ادامه می‌یابد.
دکتر سیدجواد میری تحصیل‌کرده دانشگاه بریستول انگلستان، دانشیار جامعه‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. میری در این گفتگو، ضمن اشاره به ابعاد شخصیت مطهری و نحوه مواجهه او با مسائل جامعه زمان خودش، از روش و منطق او در این مواجهه نیز سخن گفت.



تعداد بازدید : 216
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
عناوین پیشنهادی :


بارگذاری بیشتر
ویدئو رسانه سیمافکر، وب سایتی است که از سال ۹۲ تا کنون فعالیت خود را در زمینه فرهنگ، سیاست و علوم انسانی به صورت انتشار ویدئو فیلم، آغاز کرده است. رسالت حقیقی سیمافکر تلاش برای بازگشایی امکان گفت و گو در فضای فکری ایرانِ امروز است.
سردبیر: محمدرضا علی‌حسینی شورای سردبیری: اباصالح تقی‌زاده طبری، سیدباقر نبوی ثالث، سیدمحمد سیدمحسنی، محمد فیضی ارتباط با ما
تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز سینمایی امروز می‌باشد